El Nido

Na 5 dagen van de bewoonde wereld verwijdert te zijn was het voor even fijn om onder de mensen te zijn in El Nido. El Nido ligt in de bacuit archipelo en is in de laatste jaren flink gegroeid. Het is van een klein vissersdorpje uitgegroeid naar een backpackers dorpje met een aantal resorts. Ondanks deze groei is de omgeving buiten El Nido nog authentiek en zie je veel kleine dorpjes levend van de landbouw. Onze accommodatie in El Nido is viewdeck cottage. Op 5 minuten lopen van het centrum maar met een prachtig uitZicht op de baai. Hier moet je wel elke dag wat trappen voor overwinnen maar prijs kwaliteit zeker waard.

Op onze eerste dag reden we rond op een scooter en verkenden we de omgeving. De vermoeidheid kickte er flink in welke we nog niet helemaal te boven zijn maar een dagje rust was wat we echt nodig hadden. We bezochten nacpan beach maar na Black Island zijn we iets wat verwend als het om mooie stranden gaat. We kregen eindelijk eens de regen die hard nodig was voor de flora en fauna en wij paste ons aan, een dronken tijden het happy hour maar een of twee pina coladas tot de bui voorbij was.

El Nido staat bekend om de verschillende Island Hopping tours die je kunt doen. Tour A en C staan bekend als de mooiste maar om nu twee dagen met 20 man op een boot te zitten zagen wij niet zitten. Een combo van deze twee privé leek ons de perfecte optie voor onze tweede dag. Voor wat gezelligheid en om de kosten te delen deden we dit samen met een ander koppel die we bij het ontbijt hadden ontmoet. Zo makkelijk kan het gaan ;-). Door deze opzet waren we 10 euro per koppel meer kwijt maar hadden we wel alle ruimte die we wilden. Omer en Lucy kwamen uit Turkije en Slowakije maar wonen in Malta. Voelen jullie ook een vakantie adresje aankomen?

We begonnen met Tour C die bekend staat om de stranden en hoewel hidden beach heel mooi moet zijn geven wij meer de voorkeur aan stranden waar niemand is dan ons. Dus onze kapitein had het niet makkelijk maar wij hadden een geweldige tijd met het maken van jump foto’s, HELP foto’s en kokosnoten uit bomen te krijgen. Onze lunch zeg er geweldig uit diverse schaaldieren vis en vlees met fruit het leek wel of we in een sterren zaak waren. Dat we op opnieuw een privé strand een varaan spotten zou je bijna vergeten. Na het eten verbranden we de calorieën met snorkelen over de prachtige koralen en zwemmen we met een school barracuda’s. Do we need to say more?

Na de lunch bezoeken we secret beach en gingen we verder met Tour A met de big en small Lagoon. Sla secret Lagoon over als je de kans hebt. Die is niet meer zo secret! Big en small Lagoon daarentegen….. Wouw!! Dit is wat je ziet als je palawan googelt en in het echt is het nog mooier. Na een welverdiende Coco loco (kokosnoot met rum) varen we met heel veel mooie herinneringen terug naar El Nido. Een cocktail en een maaltijd verder en we liggen om 20:15 in bed. Welterusten zzzzzzzzz.

De laatste dag doken we met Turtle bay divers op 3 verschillende plekken in de bacuit archipelo. De eerste duik ging door een tunnel met veel klein leven wat zeer geliefd is onder macro fotografen. Een mooie en relaxte duik waarbij we veel hebben mogen zien. De tweede duik was bij south rock, de naam zegt het al een grote rots die gericht staat op het zuiden ;-). In deze duik ook veel klein leven maar meer stroming waardoor het moeilijker was om stil te liggen. De derde duik moet je als duiker hebben gezien, South Miniloc. Wat een prachtige duiksite met veel vis en levendig koraal. Hier zwommen we door groten scholen en maakten we een selfie met een schildpad.
Na drie duiken van 60 minuten elk waren we redelijk kapot, desalniettemin wilden we nog genieten van een strand wandeling met zonsondergang in El Nido. Hierna dronken we samen met Lucy en Omer een rum cola om onze laatste avond af te sluiten in El Nido.

2 gedachten over “El Nido”