Penang

Dinsdagochtend zijn we vanuit Pangkor vertrokken richting Penang. Een goede verbinding van ongeveer 2,5 uur rijden.
Penang bestaat uit twee delen en is gescheiden door de Penang Bridge en wordt ook wel de Parel van de örient genoemd.
Penang kent een grote diversiteit van verschillende bevolkingsgroepen. Zo wonen hier mensen van Chinese, Maleisische en Indiase afkomst.

In Penang sliepen we bij Moontree 47 guesthouse. Dit guesthouse ligt in de stad Georgetown, in de wijk Chinatown. Bij aankomst werden we hartelijk welkom geheten door Kent.
Hij heeft eerst een uur de tijd voor ons genomen om uit te leggen wat er allemaal te doen was en wat je gezien moest hebben. Ook kregen we een telefoon met een lokaal nummer.
Mocht er iets zijn, dan konden we hem altijd bellen. Onze kamer was erg leuk met twee verdiepingen. Beneden was de slaapkamer en boven de badkamer met eigen terras. Wat een fijn welkom.

Het centrum Georgetown is in 2008 uitgeroepen door Unesco tot World Heritage Site. Dit kon dan ook natuurlijk niet gemist worden in onze trip.

De bezienswaardigheden kun je met een Trishaw bezichtigingen maar omdat we dit al hadden gedaan in Melaka zijn we te voet de stad doorkruist.
De bezienswaardigheden zijn allemaal goed op loopafstand te bezichtigen en na 2 uur lopen hadden we dan ook bijna alles gezien.
Hierna zijn we naar de Cheong Fatt Tze Mansion geweest. Ook wel de Blue house genoemd.
Een oud heritage huis dat helemaal gerenoveerd is tot een lux heritage hotel. Dit alles in de stijl van vroeger. We hebben hier een superleuke rondleiding gehad en weer veel geleerd over Penang.

Na een wandeling door Little India en een paar eetstalletjes verder hebben we ons opgefrist en zijn we de stad in geweest voor een paar cocktails. Na een paar van deze drankjes zijn we terug gegaan naar ons guesthouse.

Woensdag zijn we vroeg opgestaan om het eiland Penang verder te ontdekken. Als eerste hebben we ontbeten bij een tentje aangeraden door Kent van ons Guesthouse.
Je kon niet weggegaan zijn zonder de Thee Tharik te hebben geproefd. Toen we een glas Oranje thee voorgeschoteld kregen, keken we elkaar toch wel even vreemd aan. Een zoete naar karamel smakende thee met melk. Maar erg lekker!!

Hierna zijn we vertrokken naar het Nationaal Park van Penang. We hebben daar een trekking naar Monkey Beach gedaan dat duurt ongeveer 1,5 uur waarna je jezelf kan laten ophalen met een bootje.
Dit leek ons wel wat. Overigens waren een hoop mensen die met een bootje heen en terug zijn gebracht . Het Nationaal Park heeft goede en duidelijke trails en het was dan ook goed te vinden.
Op het strand aangekomen waren zoals de naam het al zegt een hoop apen aanwezig die heel graag wat van de toeristen wilden.

Na een duik in het water vond Samantha het noodzakelijk om de zwemmen met een giftige kwal. Na wat geschreeuw op het strand werden we gelukkig goed geholpen door een man op het strand.
Na een half uur trok de brandende pijn weg en bleef er volgens Sam een misvormde arm (een beetje rode uitslag, ) over. Als ze binnen een uur hartkloppingen kreeg moest er toch een bezoekje gebracht worden aan de kliniek.Gelukkig viel dat mee en konden we gewoon verder met de dagplanning.

Na een lunch bij Tree Monkey waar we echt heerlijk hebben gegeten hebben we een tour gedaan door de spice gardens.
Als eerste kregen we heel veel spray voor de muggen dus dat beloofde een hoop goeds.
De Spice Gardens zijn echt super mooi aangelegd en ze hebben zelf een paar ingrediënten staan die ook gebruikt worden in het geurtje van Chanel no5. 😉

Hierna zijn we door de bergen gereden naar de Tropical Fruit Gardens. Ook hebben we hier weer een rondleiding gehad met een heuse fruit proeverij.
All you can eat en dat liet Joris zich natuurlijk geen twee keer zeggen 😉 Na een volle buik hebben we nog een bezoek gebracht aan de Kek lok Si Temple ( de grootste tempel van Maleisië ). Het ontwerp van de tempel is zoals gezegd bovenaan burmees, in het midden thais en onderaan chinees. Wat was dit mooi, het leek wel een heel dorp in plaats van één tempel. Ook stond hier een enorme 36 meter hoog bronzen beeld Quan Yin goddes of mercy.

Als laatste van de dag zijn we naar Penang Hill gegaan. Hier zit je op 800 meter boven zeeniveau en heb je een prachtig uitzicht over de stad en het land. Dit moest een hoogtepunt zijn, alleen vonden wij dit wat tegenvallen.

‘S avonds zijn we naar Batu Ferringhi geweest. Hier wordt elke avond de straat omgetoverd tot een enorme avondmarkt met stalletjes eten en souvenirs en kleding. We hebben samen genoten van iets heel bijzonders. We hebben namelijk een Stingray gegeten, een lekkere malse en zoete vis. Helaas viel daarna onze avond in het water.
Ook hier kan het spoken en het begon dusdanig lang en hard te regenen dat de markt werd afgebroken. Toen zijn we maar terug gegaan naar Georgetown waar geen druppel is gevallen. Bijzonder land!!

Voor een bezoek aan Penang is 1,5 dag net wat te kort, als je het rustig aan wil doen. Wij willen nog zo veel zien dus donderdag vertrekken we weer naar onze volgende bestemming.